Op het ritme van de seizoenen
Jaarfeesten en de vrijeschool horen bij elkaar. De natuur en de wisseling van de seizoenen vormen de leidraad waarlangs onze vieringen vorm krijgen. Ieder feest heeft zijn eigen betekenis en wordt gevierd met bijpassende activiteiten: verhalen vertellen, samen koken, samen eten, zingen, dansen en toneelspelen.
Een ander belangrijk doel van de jaarfeesten is dat we ons kunnen verbinden met de wereld om onze school heen. Een kleurrijke wereld vol met diversiteit. Deze wereld halen we de school in. Zo geven we de ruimte aan de kinderen om ook andere jaarfeesten te leren kennen van klasgenootjes met een andere culturele achtergrond, met wederzijds respect en herkenbaarheid tot gevolg. Met elkaar creëren we een sociale gemeenschap waarin ieder kind zich gezien en begrepen voelt, zich onderdeel voelt en zich ook herkent in de symbolen en afbeeldingen in de klas en in de school.
Michaëlfeest
Feest van oogst en moed
We starten in september met het Michaëlfeest. We verzamelen de oogst van het voorbije jaar, die ons de kracht geeft om de donkere wintertijd door te komen. Voor de jonge kinderen is het Michaëlfeest vooral een oogstfeest. Appels plukken in de boomgaard en appelmoes maken. Vanaf klas 1 doen de kinderen allerlei uitdagende spelletjes, zodat de kinderen zichzelf ‘moedig’ vinden. Er worden mooie heldenverhalen verteld over Joris en de Draak en ook de Smid komt langs op de Waldorfschool.
Sint Maarten
Feest van deugd en mededogen
Op 11 november is het Sint Maarten. We ontsteken het eerste lichtje. We delen met elkaar wat wij hebben verzameld in de oogsttijd, maar vergeten niet om ook voor onszelf nog een stukje te bewaren. Sint Maarten schenkt zijn halve mantel aan de arme man, maar vergeet daarbij niet om ook aan zichzelf te denken. In een lange stoet vol lichtjes wandelen de kinderen zingend een stukje door de wijk.
Adventsperiode
De geboorte van het licht
Eind november is het begin van de adventstijd. Een tijd van bezinning en verwachting. Elke week wordt er een kaars meer aangestoken in de klas en worden er mooie verhalen voorgelezen. Het schept het verlangen bij kinderen naar dat wat komen gaat…
Sint Nicolaas
Feest van geven en ontvangen
Wanneer Sinterklaas in Nederland aankomt, het weer guurder wordt en onze kinderen uitkijken naar ‘dat-wat-komen-gaat’, dan komen we in de verwachtingsvolle tijd van Sint, advent en kerst. Sint Nicolaas vieren we op de Waldorfschool op ingetogen wijze. Het is het feest van geven en van ontvangen.
Kerst
Feest van licht en vrede
Met kerst vieren we de geboorte van het Christuskind als lichtend voorbeeld. Het feest wordt gevierd met een Kerstspel(letje).
Driekoningen
Feest van oorspronkelijk Koningschap
Het nieuwe jaar is begonnen, we kijken terug op de geboorte van het licht maar merken dat, hoewel de dagen alweer lengen, de winter nog volop om ons heen is. Het driekoningenfeest is het eerste feest in het nieuwe jaar. De drie koningen brengen hun geschenken naar het kindje Jezus, zij geven hun rijkdommen weg. We kunnen bij onszelf te raden gaan: wat kan ik weggeven? En welke ster zal ik dit jaar volgen? Het is een tijd van opruimen, loskomen van spullen, het wegdoen van onnodige dingen, terug naar de basis en kijken naar wat echt belangrijk voor je is.
Maria Lichtmis
De lichtjesfeesten afsluiten
Het daglicht wordt steeds krachtiger. Het is nog steeds koud buiten, maar eindelijk is de lente onderweg. Onder de grond komt van alles in beweging. Als boodschappers van een nieuw begin steken in de winter de eerste sneeuwklokjes hun kopjes boven de aarde. We brengen de laatste kaarsstompjes naar buiten en halen de eerste tekenen van het nieuwe licht (de eerste bolletjes) de klas in om ons te kunnen verheugen op en verwonderen over de lente die er aan komt. We bakken pannenkoeken met de laatste restjes waar we zo spaarzaam mee zijn geweest de afgelopen tijd.
Carnaval
Loslaten en plezier maken
Met carnaval wordt de winter afgesloten. Het is het feest wat ons helpt met de overgang naar een nieuwe start. Met het Maria Lichtmis wordt er ‘letterlijk’ opgeruimd, met carnaval ruimen we onszelf vanbinnen op. Voor de kinderen is het een verkleedfeest, een feest van even loslaten en plezier maken. We spelen spelletjes, verkleden ons, doen grappige dansjes, maken muziek en eten samen wat lekkers.
Palmpasen
Het ontwaakte ik
In de lente is er het paasfeest, beginnend met Palmpasen. Het licht keert langzaamaan weer terug. Het nieuwe licht en leven wordt welkom geheten. Tijdens het palmpaasfeest vieren wij met de kinderen dit feest door met versierde palmpaasstokken rond te trekken, waarbij de vroege lente wordt gevierd.
Pasen
Het ontluiken van het nieuwe leven
Vanuit de christelijke traditie is Pasen het feest van de opstanding van Jezus. Voor kinderen is het vooral een feest van de lente. Vrolijke bloemen, bloesems aan de bomen, opgekomen plantjes en veel frisse jonge blaadjes aan de bomen maken het een feest voor de kinderen om buiten te zijn. Alle zintuigen worden geprikkeld en de vogels fluiten erop los. Met Pasen worden ook eieren verstopt en gezocht. De eieren staan symbool voor het nieuwe leven en dat is wat in de natuur ook beleefd wordt.
Pinksteren
Een eigen kleurklank
Pinksteren vieren we uitgebreid. De kinderen mogen in het wit gekleed naar school komen. Op het schoolplein zingen en dansen de kinderen rondom de meiboom en maken mooie vlechten van de gekleurde slingers. We ‘vervlechten’ de gekleurde linten met elkaar tijdens het dansen. Met Pinksteren vieren we de mogelijkheden en voortgang van het leven.
Sint Jan
Het feest van midzomer
Tot slot vieren we met de hele schoolgemeenschap het Midzomerfeest van Sint Jan. De uitbundigheid van de natuur, het keerpunt van de zonnewende, vormt de start op weg naar een nieuwe fase, gevormd door het zelfinzicht dat het afgelopen jaar verkregen is. Iedereen brengt eten en drinken mee wat we delen met elkaar. We springen hand in hand over het vuur dat ons doet beseffen dat de lichtkrachten op hun hoogtepunten zijn.