Vertelstof

Kleuters en schoolkinderen: ieder een eigen wereld

Wereldburgers worden gevormd door verhalen en de Waldorfschool is een ‘verhalenschool’ bij uitstek. In relatie tot de ontwikkelingsfasen van het kind staat in iedere klas de vertelstof centraal als kapstok voor de leerstof die afgestemd is op de onderwijsbehoefte.

Kleuters

In de kleuterklas is de vertelstof gebaseerd op de bakersprookjes uit de nabije omgeving en andere verhalen, passend bij de leeftijdsfase en het seizoen. Het beleven van de emoties, de ontwikkeling van moraliteit en het vermogen tot empathie zijn belangrijke ingrediënten voor de aanleg van een duurzame ontwikkeling voor de rest van hun basisschooltijd.

Klas 1

In klas 1 is de vertelstof langer en complexer en komen de sprookjes van Grimm en sprookjes uit verschillende culturen aan bod. De kinderen maken een eerste stap naar andere culturen toe en ervaren vaak dat dezelfde waarden en normen erin terugkomen.

Klas 2

In de 2e klas vertellen we fabels. Hierin leren de kinderen via de dieren verschillende en vaak tegenovergestelde karaktereigenschappen kennen en daarmee diepmenselijke eigenschappen. Deze gaan ze herkennen in zichzelf en de ander, wat leidt tot meer zelfkennis en begrip.

Klas 3

In de 3e klas horen de kinderen de verhalen uit het Oude Testament. Het geeft inzicht in de ontstaansgeschiedenis van onze Christelijke cultuur. Het bevordert het inlevingsvermogen en creëert bewustzijn over het ontstaan van Christelijke normen en waarden.

Klas 4

In klas 4 wordt het ontstaan van de wereld verteld vanuit het perspectief van de Edda en daarmee over het leven van de Vikingen, Kelten en Germanen. De kinderen krijgen daarmee een bewustzijn vanuit welke historie onze westerse cultuur in dit deel van de wereld mede is ontstaan.

Klas 5

In de 5e klas verandert de vertelstof van karakter en wordt tot geschiedenisonderwijs. De oude, oosterse culturen van India, Perzië en Mesopotamië staan in het middelpunt, gevolgd door de Egyptische en Griekse cultuur. De kinderen krijgen zicht op de geestelijke stromingen die in de Nederlandse multiculturele samenleving een belangrijke rol spelen en deze tot op de dag van vandaag beïnvloeden en verrijken.

Klas 6

In klas 6 worden onderwerpen uit de Griekse, Romeinse en middeleeuwse geschiedenis behandeld. Er ontstaat inzicht in de grondbeginselen van onze democratische rechtsstaat.